Annons
Konsten med loftet
Paul Brissman

Konsten med loftet

Konsten med loftet

Familjefotona uppackade, möblerna placerade, parets coola konstsamling på plats. På bara ett halvår är det som att svensken Patrick Kullenberg  och hans sambo inte gjort annat än att bo i sitt klassiska New York-loft.

 

Hissen stannar, dörren öppnas och vi kliver rakt in i Patrick Kullenbergs vardagsrum. Fönster från golv till tak släpper in så mycket dagsljus som stadens vertikala arkitektur och smala gator tillåter under vintermånaderna, och det första vi ser är cykeln som står parkerad vid fönstret.
Välkommen till Tribeca, där loftliv och stora ytor lockar till kreativa designlösningar – och alternativ parkering.
Det finns många olika områden att välja på för den som flyttar till New York, och nästan lika många boendeformer: charmiga lägenheter med små trädgårdar i Greenwich villages smala ”brownstones”, mysiga pent­houses med utsikt över stadens tak, lyxig nyproduktion med gym och pool, och gamla fina bostadshus längs femte avenyn med dörrvakt i uniform. Men när Patrick och hans sambo flyttade från Paris till New York förra sommaren, var valet enkelt: ett loft i Tribeca, den lite ruffigare och mindre tillrättalagda stadsdelen som fått sitt namn av sitt geografiska läge: Triangle below Canal street, och som fram till den 11 september 2001 låg i skuggan – bokstavligen – av World trade center.

Hissen går från ­gatan direkt in i lägenheten. Vid ­dörren vaktar två tempeldrakar från Bali, och Patricks tvåhjuliga ”citybil”, Cannondalecykeln.
Patrick Kullenberg arbetar som general manager för kosmetika-företaget Kiehl’s.
Tavlan av Paul Birbil är Patricks ­första. På sängen små djurkuddar av Ross Menuez. Vid fönstret fåtölj Svanen av Arne Jacobsen.

»Det var som en stor tom låda man kunde fylla med vad man ville«
– Jag gillade rymden och den öppna planlösningen i loftet. Det var som en stor tom låda man kunde fylla med vad man ville. Jag har också alltid varit förtjust i de typiska brandtrapporna som går utanpå husen här, säger Patrick.
Och Tribeca ligger på cykelavstånd från Patricks kontor.
– Mindre tid i tunnelbanan!
Loftet var helt nyrenoverat och paret kunde flytta direkt in. Bägge reser mycket i sina arbeten, så det var viktigt att ha en lägenhet där allting fungerar och med en relativt hög standard.
 

Terrassen, som löper utmed sovrummet, är stor nog för fest.Maraisstolar i stål. Bordet är av teak som fått gråna.

”Den stora terrassen var ettklart försäljningsargument”
Loftet, som tidigare använts som kontor och lager, är på cirka 140 kvadratmeter och är egentligen ett enda stort rum – ett helt våningsplan – som avgränsats med en köksö i mitten och en serie mindre väggar och glasdörrar. Förutom kök, vardagsrum och sovrum finns också två inventiösa badrum och ordentliga garderober och förvaringsutrymmen. Ena långväggen har exponerat tegel och det är högt i tak.

De tre gravstatyetterna är från Han-dynastin och över 2 000 år gamla. Bordet är specialbeställt från den spanska designduon Benavides y Camino, som också är vänner till paret.
Köket är litet men välutrustat, med skåp från Poggenpohl och vitvaror från Bosch och Gaggenau. Det stora kylskåpet är av märket Zub zero och innehåller mest exotiska nötter och champagne av god kvalitet. ”Det bästa med New York är att alla restauranger har hemkörning”, säger Patrick.
Vardagsrummet domineras av konsten – och Hella Jongerius stora gröna soffa. Isamu Noguchis klassiska soffbord i glas och valnöt, ritat på 40-talet, och Eamesstolar i nyproduktion kompletterar gruppen. Målningen till vänster är av den tyska konstnären Alex Heim. Vid köksön står Xavier Pauchards Maraisbarstolar i stål.
Annons

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Annons
Annons