Annons
Ragnar Ómarsson

Mixat modernt Brooklynloft

Ett oinrett industriloft fick svenske Sebastian och hans sambo Karis att ta språnget från Manhattan till Brooklyn. Inredningen är en mix från Sverige, London och New York.

Dumbo, det lilla området mellan Brooklyn bridge och Manhattan bridge på Brooklyn, ligger New Yorks klassiska konstnärskvarter. Här finns stora lagerbyggnader, kullerstensgator, övergiven järnväg. Kvarteren känns oväntat äkta för att ligga i en av världens största städer. Utsikten över Manhattan, East river och de massiva järnbalkarna på Brooklyn bridge är sanslöst mäktig.

Mitt i hjärtat av stadsdelen Dumbo fanns ett helt orört våningsplan i en gammal fabriksbyggnad som svenskfödda Sebastian Stubbe och hans amerikanska flickvän Karis Durmer fick nys om via kompisars kompisar.

Tidigare bodde de vid Union square mitt på Manhattan, men kände sig dragna till Brooklyn. Paret hade vänner som bodde där och hade lärt känna omgivningarna. De hade sökt efter det rätta lagerlokal–industri-objektet en längre tid – och hade nästan gett upp hoppet när plötsligt chansen dök upp.

– Vi kände direkt: ”Yes!” när vi kom in i lokalen, säger Sebastian. Loftet var skitigt och riktigt ruffigt men paret såg potentialen. Här fanns rymden, ytorna, takhöjden och de stora fönstren med utsikt mot Brooklynbron.

– Det var ett oemotståndligt saneringsobjekt helt enkelt, skrattar Karis.

– När vi flyttade hit för två år sedan kändes Dumbo fortfarande lite oupptäckt. Men nu sägs det att Dumbo är den stadsdel där det bubblar allra mest, säger Sebastian.

– Att få bo mitt i kulturmärkta konstkvarter känns magiskt!

Själva inredningen är ett hopkok från Stockholm och London, kryddat med nyinköp från New York. Paret älskar att blanda. Deras motto för renoveringen var: ”Inte hotell, utan hem!”

– Det ska vara personligt, det ska vara vårt hem, säger Karis. Konst och inredning är ett gemensamt intresse. De har mycket konst – och den är väldigt blandad. De köper bara konst som betyder något för dem, som har ett budskap, väcker minnen eller förmedlar en känsla.

– Vi springer på vernissager och auktioner stup i kvarten, både här och hemma i Sverige, säger Sebastian. Han är medveten om att det är en balansgång: risken att det känns lite som ett konstgalleri och förlorar i hemkänsla finns där.

– Mysfaktorn är viktig för oss. Människor som kommer hit ska trivas och känna sig som hemma. För paret är livet och miljön runt omkring minst lika viktiga som boendet i sig. Runt hörnet finns restauranger med kök från hela världen, här finns konstnärskvarteren och floden.

– Att sitta vid fönstren och se aktiviteten på floden är som meditation till morgonkaffet, säger Karis.

 

Öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Bänken i förgrunden och den svarta bokhyllan är designade av lägenhetsinnehavaren. Runt bord och soffa från West elm, vitt soffbord från Blue dot i New York.
Vardagsrum med soffa och bord från New York. Fotokonstverk av Vincent Fournier. Lampa från Nordiska galleriet.
Den gröna tv-bänken kommer från USM i Schweiz. Ovan tv-bänken, en tavelvägg med personligt mixad konst
Utsikt över Brooklyn bridge från matrummet. Den gröna stolen är en Thonet. Bänken och bordet egendesignade av ägaren. Aluminiumstolarna formgavs av Hans Coray 1939.
Cararramarmor och klassisk blandare i badrummet, samsas med rå stålkonstruktion i handfatets underrede. Skön stilblandning.
Grått badrum, lampa egendesignad av lägenhetsinnehavaren.

Publicerat i Sköna hem nr 14, 2012.

Läs mer

Artikel: Med influenser från New York

Artikel: Nordiskt i New York

Artikel: Sommarhus på Long Island

Annons

Kommentera

Nu kan du kommentera med Facebook. Vi vill gärna höra dina åsikter så logga in med ditt Facebook-konto och skriv din kommentar.

Läs mer om våra regler

Annons
Annons